Ανοιχτά καταστήματα αλλά μόνο με click away - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

 

Μια νέα πρωτόγνωρη κατάσταση ξημέρωσε σήμερα για τα καταστήματα λιανικής που για πέντε εβδομάδες παρέμειναν κλειστά και πλέον καλούνται να λειτουργήσουν με το καθεστώς του click away, αφού η διαχείριση της πανδημίας δεν έφερε ουσιαστικά αποτελέσματα και οι ταχυμεταφορές κατέρρευσαν με αποτέλεσμα τεράστιες καθυστερήσεις στις παραδόσεις.

Η λειτουργία των καταστημάτων είναι βέβαια προαιρετική, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως πολλά καταστήματα, κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν μπορούν ουσιαστικά να υποστηρίξουν ένα τέτοιο σύστημα αφού δεν διαθέτουν e-shop κι έτσι είναι δύσκολο να προβάλλουν τα προϊόντα τους.

Εκτός από τα καταστήματα λιανικής, σήμερα μπορούν να λειτουργήσουν και τα σούπερ μάρκετ.

Πώς θα γίνονται οι αγορές

Ο πελάτης θα παραγγέλνει το προϊόν που επιθυμεί ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και θα το παραλαμβάνει έξω από το κατάστημα σε συγκεκριμένη ώρα.

Για την παραλαβή ο πελάτης πρέπει να έχει έγγραφο αποδεικτικό της αγοράς από την επιχείρηση μέσω e-mail και να αναφέρει την επωνυμία, τη διεύθυνση και το ΑΦΜ της επιχείρησης, καθώς και την ακριβή ώρα παραλαβής. Ταυτόχρονα απαιτείται και αποστολή sms με τον κωδικό 2.

Η πληρωμή θα γίνεται είτε ηλεκτρονικά είτε έξω από το κατάστημα με χρήση κάρτας και σε καμιά περίπτωση με μετρητά.

Για την παραλαβή είναι επίσης υποχρεωτική η απόσταση τουλάχιστον 2 μέτρων ανάμεσα στους καταναλωτές, ενώ στην ουρά μπορούν να βρίσκονται μέχρι 9 άτομα.

Σημειώνεται ότι η παραλαβή δεν επιτρέπεται στην περίπτωση καταστημάτων που βρίσκονται μέσα σε κλειστά εμπορικά κέντρα ή που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος».

Όσον αφορά στις μετακινήσεις για παραλαβή παραγγελίας επιτρέπεται η μετακίνηση εντός της ίδιας περιφέρειας.

Αλλάζει η νυχτερινή απαγόρευση

Η επαναλειτουργία των καταστημάτων έστω με αυτή τη μέθοδο συμπαρασύρει και την απαγόρευση νυχτερινής κυκλοφορίας.

Από σήμερα, Κυριακή, έως τις 7 Ιανουαρίου η απαγόρευση μετακινήσεων θα ισχύει από τις 10 το βράδυ έως τις 5 το πρωί, αντί για 9-5 που ήταν έως σήμερα τα ξημερώματα.

Πρεμιέρα για κομμωτήρια, βιβλιοπωλεία

Αύριο, Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου, ανοίγουν τα κομμωτήρια και τα κουρεία σε όλη τη χώρα, με δυνατότητα διευρυμένου ωραρίου από τις 7 το πρωί έως τις 9 το βράδυ. 

Η λειτουργία τους θα γίνεται αποκλειστικά με ραντεβού και οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται υποχρεωτικά στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για το προσωπικό και τους πελάτες, ενώ πρέπει να υπάρχει απόσταση 2 μέτρων μεταξύ των θέσεων εργασίας.

Όσον αφορά στα βιβλιοπωλεία θα επαναλειτουργήσουν με ανώτατο όριο τους 3 πελάτες για καταστήματα μέχρι 100 τετραγωνικά και 1 άτομο για κάθε επιπλέον 15 τετραγωνικά και δυνατότητα διευρυμένου ωραρίου.

Τι γίνεται με όσους δεν έχουν e-shop

Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα.

Τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα είναι δωρεάν μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, όπως ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.

Η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.

Σοβαρές αντιδράσεις εμπόρων

Ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσει η αγορά την περίοδο των εορτών έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις, αφού δημιουργεί ανισότητες υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων που ούτως ή άλλως λειτουργούσαν με ηλεκτρονικές παραγγελίες όλο αυτό το διάστημα.

Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΕΕ συνεδρίασε χθες εκτάκτως για να συζητηθούν οι εξελίξεις και σε ψήφισμα που εξέδωσε διαμαρτύρεται: «για την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και για την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».

Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά την διαγραφή χρεών και επιπλέον ζητάει:

1. Την άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να σωθούν από το λουκέτο.

2. Το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή τους σε μία γενναία ρύθμιση.

3. Την επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.

4. Την άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και την ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου.

5. Την διατήρηση της μείωσης 40% των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.

6. Τον σχεδιασμό ειδικής ενισχυμένης επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.

7. Την άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και οι οικογένειές μας.

8. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, καθότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για άσκηση επιτηδεύματος με τα καταστήματα κλειστά.

Παρατηρήσεις ΕΕΑ

1. Αφού θα έχει ο έμπορος e-shop και ο πελάτης θα προπληρώσει, γιατί να μην βάλει παραγγελία στο e-shop και να έχει και το δικαίωμα υπαναχώρησης (14 ημέρες) που του δίνει ο νόμος;

2. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο, με τους όρους CLICK AWAY, για να δούμε την εφαρμογή του σε άλλες χώρες, τα προβλήματα, τα πλεονεκτήματα. Στο εξωτερικό το ονομάζουν CLICK AND COLLECT (Κλικ εντ Κολέκτ, δηλαδή κάνε κλικ και συνέλεξε). Η μέθοδος είναι πολλών ετών και όχι καινούρια. Εκεί οι εταιρείες είναι εξοικειωμένες με την μέθοδο αυτή.

3. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ το 43% των λιανεμπόρων προσφέρει Click & Collect ενώ στην Ευρώπη το 78% των εμπόρων. Γενικά το 57% των εμπόρων παγκοσμίως προσφέρει αυτό το μοντέλο εδώ και πολλά χρόνια.

4. Σε πολλές χώρες οι έμποροι έχουν ειδικά κουτιά εκτός καταστήματος και ο πελάτης πάει στο κουτί, με τον κωδικό που έχει λάβει στο κινητό του, παίρνει το δέμα και φεύγει, ανέπαφα.

5. Προφανώς με πολύ λίγα e-shops στην αγορά η μέθοδος Click Away θα ευνοήσει τους μεγάλους.

Πηγή: efsyn.gr

Σχόλια