Σωτήρης Τσιόδρας: Ένας φάρος αξιών διαπαιδαγώγησης

Είναι σύνηθες το ενδιαφέρον των γονέων να αναζητούν πρόσωπα – πρότυπα, που θα εμπνεύσουν τα παιδιά τους με υψηλές ανθρώπινες αξίες για τη ζωή. Στη τελευταία δύσκολη περίοδο των γεγονότων του Κορωνοϊού και λίγο πριν οι δείκτες του ρολογιού δείξουν ώρα έξι απογευματινή, τα Ελληνικά σπίτια συντονίζουν τους δέκτες τους για να παρακολουθήσουν τον άνθρωπο που κέρδισε την εμπιστοσύνη τους.

Με την ίδια, καθημερινή επαναληπτικότητα, όπως το φωτεινό στίγμα ενός φάρου που ολοκληρώνει την κυκλική του διαδρομή, για να εκπέμψει στο ίδιο γεωμετρικό σημείο τη λάμψη του. Και είναι αληθές πως στο πρόσωπο του Σωτήρη Τσιόδρα, οι Έλληνες γονείς διακρίνουν όλες εκείνες τις αξίες που θα ήθελαν τα παιδιά τους να ενσωματώσουν στην προσωπικότητα τους.

Σεβασμός.
Ολόκληρη η διαδρομή του Σωτήρη Τσιόδρα χαρακτηρίζεται από έναν απέραντο σεβασμό στο συνάνθρωπο. Όχι μόνο με την αξία του μελετητικού του έργου ή την άσκηση του λειτουργήματος της επαγγελματικής του δραστηριότητας. Αλλά και με την προσήλωση του στην έννοια της προσφοράς στην πολιτεία, στην κοινωνία. Όποτε τον χρειάστηκε το Ελληνικό κράτος, δήλωσε παρών και πρόσφερε τις υπηρεσίες του. Πολλές φορές χωρίς υλικά ή άλλα ανταλλάγματα.

Σταθερότητα.
Στις επιλογές, στις αποφάσεις, στη συνέπεια, στην εργατικότητα, στην αυτογνωσία, στην εσωτερική ισορροπία. Όλες οι πτυχές της ζωής του Σωτήρη Τσιόδρα, διαφαίνεται πως ταυτίζονται με την ερμηνεία που δίνουν τα λεξικά στη λέξη προσπάθεια (προς+πάσχω). Με μία διαρκή σταθερότητα στο σκοπό των προσπαθειών του, κατάφερε να επιτύχει την αριστεία αλλά και να κάνει πράξη τα όνειρα που είχε από παιδί.

Υπομονή.
Διαρκώς τον ακούμε στις απογευματινές του ενημερώσεις να συνιστά ψυχραιμία και υπομονή. Γνωρίζει πως και τα δύο είναι απαραίτητα στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων στη ζωή. Και τα δύο αυτά στοιχεία του χαρακτήρα του, αποτέλεσαν καθοριστικά κριτήρια της επιλογής του από την Ελληνική Πολιτεία για τη θέση του εκπροσώπου στο καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο, αλλά και του υπευθύνου αντιμετώπισης και διαχείρισης ενός τόσο σημαντικού κινδύνου για τη δημόσια υγεία.

Ολόκληρη η διαδρομή του Σωτήρη Τσιόδρα χαρακτηρίζεται από έναν απέραντο σεβασμό στο συνάνθρωπο.
Ο Σωτήρης Τσιόδρας στην εποχή του MERS. Χρόνια νεότερος αλλά με την ίδια προσήλωση στο επιστημονική έργο και την προσφορά στην κοινωνία.

Δημιουργικότητα.
Πως αλλιώς, το βιογραφικό του Σωτήρη Τσιόδρα θα αποτελείτο από 27 σελίδες. Εξάλλου η δημιουργικότητα σαν αξία χαρακτηρίζει όλες τις πτυχές της επαγγελματικής ή προσωπικής ζωής του. Και την επιδεικνύει στα μικρά της ζωής όπως η αδυναμία του στη Βυζαντινή Υμνολογία  αλλά και τα μεγάλα όπως οι καταξιωμένες θέσεις που καταλαμβάνει ως δημόσιος λειτουργός.

Στα χαμηλά, όπως όταν υπηρέτησε το αγροτικό του στο Άστρος Κυνουρίας αλλά και τα ψηλά, όταν απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα αποφοιτώντας από την ιατρική σχολή του Harvard. Στα λίγα της ταπεινής ζωής που ακολουθεί ή τα πολλά, όπως τα βραβεία, οι διακρίσεις και οι υποτροφίες που έχει λάβει. Στα ασήμαντα όπως οι στιγμές της καθημερινής επαφής του με τον απλό κόσμο αλλά και τα σημαντικά, όπως ο καθολικός σεβασμός της κοινωνίας προς το πρόσωπο του και η αναγνώριση της προσφοράς του από το σύνολο της κοινής γνώμης.

Εμπιστοσύνη.
Το να σε εμπιστευθεί ο κόσμος δεν είναι εύκολη υπόθεση. Δεν επαρκούν οι γνώσεις, η θέση, η διατριβή. Απαιτείται σοβαρότητα, απλότητα, πραότητα, ταπεινότητα. Ο Σωτήρης Τσιόδρας κατάφερε να γίνει αποδεκτός, παρόλο που απευθύνεται στην κοινή γνώμη για ένα μονοσήμαντα αρνητικό γεγονός όπως είναι η πανδημία του Κορωνοϊού και να διαπραγματεύεται χείριστης σημασίας θέματα με τον πλέον ελκυστικό και καλοπροαίρετο τρόπο επικοινωνίας.

Συνεργασία.
Μεγάλο μέρος του επιστημονικού του έργου όπως η συγγραφική δραστηριότητα ή ακόμα και οι λοιμωξιολογικές μελέτες – έρευνες στηρίζονται σε συλλογικές προσπάθειες και συνεργασίες. Είναι γνωστό από τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα έως τα forum των επιστημονικών κοινοτήτων πως ο Σωτήρης Τσιόδρας “ακούει”. Δεν τρέφεται από την κολακεία.

Δεν είναι άλλωστε του χαρακτήρα του. Προσπαθεί να διακρίνει το σκεπτικό των επιχειρημάτων σε οποιαδήποτε διαφορετική άποψη έναντι της δική του. Σα να αναζητά και να διυλίζει το περιεχόμενο των άλλων απόψεων για την ανεύρεση των όποιων ορθών στοιχείων τυγχάνει να υπάρχουν, στο σκεπτικό της γνώμης με την οποία διαφωνεί.

Η αναφορά στο σημαντικό επιστήμονα – συνάδελφο του, ο οποίος τον επέκρινε για το ενδιαφέρον που επιδεικνύει στις περιπτώσεις των κρουσμάτων νόσησης ηλικιωμένων ατόμων, είναι ενδεικτική περίπτωση του τρόπου που λειτουργεί και της επιρροής που του ασκεί, η αντίθετη άποψη.

Κοινωνικότητα.
Οι ήπιες αντιδράσεις του στις «σκληρές» ερωτήσεις των δημοσιογράφων στο press room, είναι μία ένδειξη της ιδιοσυγκρασίας του. Ποτέ δεν απαξίωσε κανένα ερώτημα. Ούτε άφησε κάποιο αναπάντητο. Η κοινωνικότητα που τον διέπει, τον κάνει να είναι προσιτός απέναντι στους συνομιλητές του, ασχέτως της ιδιότητας και του σκοπού που αυτοί έχουν.

Κάποια στιγμή της κοινής ζωής με τη σύζυγό του Μίνα, εκείνη αναρωτήθηκε για τους λόγους αργοπορίας  στην επιστροφή του στο σπίτι από απλά καθημερινά οικογενειακά θελήματα όπως είναι για παράδειγμα μία επίσκεψη στο φούρνο. Την απάντηση έδωσε ο καταστηματάρχης της περιοχής. Ο κ. καθηγητής ενημερωνόταν για το ιατρικό ιστορικό και απαντούσε στα ερωτήματα όλων όσων τον αναγνώριζαν και του ζητούσαν τη γνώμη του.

Συμπόνοια.
Το ανθρώπινο ξέσπασμα του Σωτήρη Τσιόδρα στην ενημέρωση της 20ης Μαρτίου, όταν και ανέφερε την επικοινωνία συνάδελφου του επιστήμονα, ο οποίος τον επέκρινε για το ενδιαφέρον που επιδεικνύει για τις περιπτώσεις νόσησης ηλικιωμένων ατόμων, καθρεφτίζει τον ευαίσθητο και πλούσιο συναισθηματικό του κόσμο. Αναφερόμενος στη συγκεκριμένη ευπαθή ομάδα είπε επί λέξη.

“Είναι οι μανάδες και οι πατεράδες μας. Οι γιαγιάδες και οι παππούδες μας. Δεν μπορούμε να υπάρχουμε, ούτε να έχουμε ταυτότητα χωρίς αυτούς”.

Οι ίδιοι οι ασθενείς του στο νοσοκομείο που υπηρετεί, μπορούν να βεβαιώσουν περαιτέρω, πως ο τρόπος που αντιμετωπίζονται από τον γιατρό τους, είναι πέρα από τυπικότητες και επιφανειακές συμπεριφορές. Ενσκήπτει στο πρόβλημα τους και προσπαθεί πολλές φορές να βρει λύσεις, πέραν των ορίων της αμιγούς επιστημονικής δραστηριότητας του.

Υπευθυνότητα
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έκρυψε ποτέ την εκτίμηση που τρέφει προς το πρόσωπο του Καθηγητή κ. Τσιόδρα.
Από την αρχή και όταν ξέσπασε η πανδημία και ο Σωτήρης Τσιόδρας κλήθηκε από την πολιτεία να αναλάβει ως υπεύθυνος για την αντιμετώπιση της, εργάστηκε με τους συνεργάτες του στη χάραξη μίας στρατηγικής περιορισμού εξάπλωσης της νόσου.
Γνωρίζοντας τις αδυναμίες του Ε.Σ.Υ και έχοντας γνώσεις και εμπειρία στη διαχείριση θανατηφόρων ιών, εισηγήθηκε αυστηρά μέτρα πρόληψης. Έδωσε τις κατάλληλες πληροφορίες για την έκταση που θα μπορούσε να λάβει ο Κορωνοϊός στη χώρα μας αλλά και τις συνέπειες που θα μπορούσε να προκαλέσει σε κόστος θυμάτων προερχομένων από μεγάλα τμήματα του πληθυσμού.
Με τον τρόπο αυτό δόθηκε πολύτιμος χρόνος στο κράτος να αντιδράσει και να προετοιμάσει την υγειονομική του άμυνα στον πόλεμο αντιμετώπισης της νόσου. Η χώρα μας στην παρούσα φάση, βρίσκεται ανάμεσα στις τελευταίες στον πίνακα καταγραφής κρουσμάτων των Ευρωπαϊκών κρατών ενώ διατηρεί τον μικρότερο αριθμό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Όταν έγινε γνωστή η αλματώδης αύξηση των θανάτων στην Ιταλία και στο πλαίσιο των καθημερινών συσκέψεων του Πρωθυπουργού με τον Ε.Ο.Δ.Υ και το Υπουργείο Υγείας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απευθύνθηκε στον Σωτήρη Τσιόδρα λέγοντας “κύριε καθηγητά χαίρομαι που είστε μαζί μας τούτες τις στιγμές”.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας ψέλλισε ένα ευχαριστούμε για λογαριασμό και των συνεργατών του και έριξε αμέσως το βλέμμα προς τις σημειώσεις του. Λίγες μέρες νωρίτερα είχε παρουσιάσει στον Πρωθυπουργό, ειδική μελέτη για τη μελλούμενη έκρηξη της υγειονομικής βόμβας στην Ιταλία παρουσιάζοντας τα λάθη και τις αδυναμίες που είχε επιδείξει η γείτονα χώρα κατά την εμφάνιση του Κορωνοϊού.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια να πείσει τη θρησκευτική ηγεσία για την επικινδυνότητα μετάδοσης της νόσου.
Σύνεση.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας είναι ένα βαθιά θρησκευόμενο άτομο. Πιστεύει πως ο άνθρωπος έχει ανάγκη τη πνευματική και ψυχική καλλιέργεια μακριά από εγκόσμιες μικρότητες, κάτι που αποτελεί και το βασικό κίνητρο της σύνδεσης του με τον Θεό. Παρόλα αυτά, ο κύριος καθηγητής, υπηρετώντας ενσυνείδητα την επιστήμη του, σε αντιδιαστολή με τα προσωπικά του πιστεύω, επιχείρησε και έπεισε την εκκλησία για την αναγκαιότητα διακοπής των θρησκευτικών λειτουργιών και καθηκόντων.

Επισκέφθηκε ο ίδιος τον Αρχιεπίσκοπο στη Μονή Πετράκη και παρουσίασε το σύνολο των διαθέσιμων στοιχείων με εξειδίκευση την πρόβλεψη αύξησης των κρουσμάτων, συνεπεία των συναθροίσεων σε εκκλησιαστικούς χώρους. Στην κατάληξη της παρουσίασης του, απευθύνθηκε στον Αρχιεπίσκοπο λέγοντας,

“Ανήκω στην εκκλησία και δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να δοθεί λαβή σε μερίδα πληθυσμού που πάντα στέκεται κριτικά απέναντι της, να κατηγορηθεί ως ο γενεσιουργός παράγοντας διασποράς του ιού στη χώρα, ευθυνόμενη για χιλιάδες θανάτους συμπολιτών μας, που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας πιστεύει στον Θεό. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα παραβίαζε το νόμο και τους κανόνες της πολιτείας για να τηρήσει τα θρησκευτικά του καθήκοντα.
Ειλικρίνεια.
Την Κυριακή 22 Μαρτίου, η κοινή γνώμη αναστατώθηκε από την είδηση πως ο Σωτήρης Τσιόδρας έψαλλε σε λειτουργία που πραγματοποιήθηκε στην Λαυρεωτική περιφέρεια. Μία είδηση που αποτελούσε βούτυρο στο ψωμί των επικριτών του, για να εξαπολύσουν νέες επιθέσεις με επιστημονικά, κοινωνικά ή θεσμικά κριτήρια εναντίον του.

Μεμονωμένα στελέχη της αντιπολίτευσης που από την πρώτη στιγμή δεν είδαν με καλό μάτι το λαοπρόβλητο προφίλ του καθηγητή, βιάστηκαν να πανηγυρίσουν στα κοινωνικά δίκτυα με αναρτήσεις τύπου “Πάει και ο Τσιόδρας”, “O Τσιόδρας σήμερα τελείωσε”. Μέχρι και ειδικό hashtag κυκλοφόρησε με τίτλο ψέλνουμε σπίτι.

Ασχέτως αν η συγκεκριμένη ενέργεια αποτελεί ένα είδος επικοινωνιακού φάουλ, ο Σωτήρης Τσιόδρας στάθηκε ειλικρινής στην κριτική που του ασκήθηκε. Προσπάθησε να εξηγήσει το σύννομο της ενέργειας του και μίλησε για κοινωνικό ρατσισμό.

Ο ίδιος αγνοεί παντελώς τους κανόνες του marketing. Λειτουργεί συνειδησιακά εντός των ορίων που επιβάλλει ο νόμος και οι κανόνες της πολιτείας.  Και το σύνολο της κοινής γνώμης πλην ελαχίστων εξαιρέσεων όπως και η Πολιτεία που τον εμπιστεύθηκε, γνωρίζουν  πως ο καθηγητής δεν αξιοποιήθηκε για να προσφέρει στην κοινωνία με όρους και τακτικές image making. Αλλά βασικό κριτήριο της επιλογής του ήταν η πληρότητα του να διαχειριστεί μία ασύμμετρη σε έκταση δεδομένων υγειονομική απειλή.

Τελικά το απόσταγμα της εν λόγω ειδησεογραφίας που απέμεινε τις επόμενες μέρες ήταν τα fake news με τη διασπορά ψευδών φωτογραφιών και η ταχύτατη αντίδραση των επικριτών του στην εκτόξευση δριμύτατων κατηγοριών εναντίον του, που σκοπό είχαν να πλήξουν την υπόσταση της προσωπικότητας του.

Ανεκτικότητα.
Από την αρχή ανάληψης των καθηκόντων του, ο Σωτήρης Τσιόδρας πρότεινε ένα συγκεκριμένο, ρεαλιστικό και τεκμηριωμένο μοντέλο διαχείρισης της κρίσης. Μέρος της επιστημονικής και πανεπιστημιακής κοινότητας έστρεψε τα βέλη του εναντίον του. Με επιστολές προς τον Πρωθυπουργό, με ανακοινώσεις προς τον τύπο, άσκησαν κριτική στη μέθοδο χαρτογράφησης της νόσου και στο action plan οργάνωσης των υγειονομικών μηχανισμών.

Μέχρι και εφαρμογές καταγραφής κρουσμάτων κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο. Ο καθηγητής δέχθηκε έμμεσες και άμεσες κατηγορίες ως εμπνευστής δήθεν σχεδίου απόκρυψης των πραγματικών δεδομένων της διάστασης του ιού στη χώρα.

Ο ίδιος επέμεινε στη στρατηγική του εξηγώντας τους λόγους εφαρμογής της από την Ελληνική Πολιτεία. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε όλα τα επίπεδα επώασης του ιού στη χώρα, οι αδυναμίες διαχείρισης της νόσου σε μεγάλη έκταση από το Εθνικό Σύστημα Υγείας και η ανεπάρκεια μέσων στην αντιμετώπιση του Κορωνοίού, επέβαλαν την χρονική επιμήκυνση της καμπύλης εξάπλωσης του ιού μέσω της λήψης αυστηρών περιοριστικών μέτρων.

Κυρίως όμως επέβαλαν τον τρόπο καταγραφής μέσα από μηχανισμούς που δεν θα προέτρεπαν το συνωστισμό του κοινού στα υγειονομικά κέντρα της χώρας ως μέσο διασφάλισης της δημόσιας υγείας από τεχνητούς πολλαπλασιαστές αφελούς διασποράς του. Ακόμα και αν η μέθοδος αυτή, θα είχε ως αποτέλεσμα την ελλειμματική καταγραφή του πραγματικού αριθμού κρουσμάτων.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας ανέχθηκε μέχρι τις μέρες μας, τον παρασκηνιακό πόλεμο και τα πισώπλατα μαχαιρώματα, κατανοώντας πως απώτερος στόχος τους ήταν οι κυβερνητικές επιλογές και η φθορά της εικόνας του Πρωθυπουργού.

Αντιλήφθηκε πως μέσω της φθοράς που επιχειρήθηκε στη δική του υπόσταση, επιστημονικές και ιατρικές συντεχνίες χρησιμοποιήθηκαν στο βωμό κομματικών συμφερόντων και μικροπολιτικών αναγκών.  Αυτός ήταν και ο λόγος που τόσο η ηγεσία του Υπουργείου, όσο και ο ίδιος ο

Πρωθυπουργός, όρθωσαν με δηλώσεις τους, άμεση ασπίδα προστασίας στον υπεύθυνο αντιμετώπισης του COVID-19 και στα πυρά που εκτοξεύονταν εναντίον του. Με τον τρόπο αυτό, αποφεύχθηκαν οι τραγικές συνέπειες  που θα προέκυπταν από ενδεχόμενη παραίτηση του Καθηγητή από τα καθήκοντα του. Παρόλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί πως ο ίδιος άντεξε και υπέμεινε τις άδικες επιθέσεις που δέχθηκε, για τους χειρισμούς και τις ενέργειες που πρότεινε.

Η ηγεσία του Υποργείου Υγείας και ο καθηγητής κ. Τσιόδρας ενημερώνουν τον Πρωθυπουργό σε μία απο τις συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου, την πρώτη περίοδο εμφάνισης του Κορωνοϊού στη χώρα.
Η στάση του Πρωθυπουργού ενθαρρύνθηκε από τη μειλίχια υπομονή που επέδειξε ο Σωτήρης Τσιόδρας στη διαχείριση της κριτικής που ασκήθηκε εναντίον του, ολόκληρο το χρονικό διάστημα που αυτή έλαβε χώρα.  Η φράση του Κυριάκου Μητσοτάκη σε σχετική σύσκεψη για το θέμα στο Μέγαρο Μαξίμου, “πως η νόσος αντιμετωπίζεται με επιστημονικά μέσα και όχι με κανόνες κουτσομπολιού”, είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης με την οποία περιβάλει η Ελληνική Πολιτεία το πρόσωπο του καθηγητή στην άσκηση των καθηκόντων του. Πως θα μπορούσε άλλωστε η Κυβέρνηση να φέρει διαφορετική στάση, όταν υλοποιώντας την εν λόγω στρατηγική, έχει “αγοράσει” κρίσιμο χρόνο στην περαιτέρω αποτελεσματική αντιμετώπιση της νόσου.

Ο δρόμος της απόλαυσης των πανανθρώπινων αγαθών της ειρήνης, της ελευθερίας και της δικαιοσύνης, περνά μέσα από την απόκτηση και εναρμόνιση της ατομικής συμπεριφοράς, με τις παραπάνω αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης.

Είναι κανόνας, ο δημόσιος λόγος να ακούγεται ξύλινος, απόμακρος στα αυτιά των περισσοτέρων. Ίσως γιατί είναι απόμακρη και ψυχρή η εικόνα των δημοσίων προσώπων που τον εκφέρουν. Πολλές φορές ο κόσμος αντιλαμβάνεται την υποκριτική ικανότητα υπευθύνων που φέρουν την ευθύνη για τις τύχες του και παραμένει καχύποπτος έναντι γεγονότων που λαμβάνουν χώρα στη δημόσια ζωή.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Σωτήρης Τσιόδρας κατάφερε να κάμψει την καχυποψία του κοινωνικού συνόλου, αρθρώνοντας ένα δημόσιο λόγο κατανοητό παρόλες τις παγίδες που κρύβει η χρήση επιστημονικής ορολογίας λόγω της εξειδίκευσης του περιεχομένου του. Μίλησε στις καρδιές των πολιτών  και έγινε ένα προσιτό, ελκυστικό και οικείο πρόσωπο στη συνείδηση των Ελληνικών σπιτιών και νοικοκυριών που απευθύνεται. Και αυτό γιατί ως δημόσιος λειτουργός είναι μία αυθεντική προσωπικότητα. Με την ταπεινότητα, την αφοσίωση, την αυταπάρνηση που επιδεικνύει δημιούργησε ένα κλίμα εμπιστοσύνης στον κόσμο για τους χειρισμούς της Ελληνικής πολιτείας.

Απο το 2010, ο καθηγητής κ. Σωτήρης Τσιόδρας ασκεί το ιατρικό του επάγγελμα ως Αναπληρωτής καθηγητής Παθολογίας-Λοιμώξεων στη Δ’ Πανεπιστημιακή Παθολογική Κλινική του νοσοκομείου ΠΓΝ «Αττικόν»
Ο Σωτήρης Τσιόδρας, είναι πολύτεκνος πατέρας επτά παιδιών. Σηκώνοντας ένα βαρύ φορτίο στην πλάτη του, την τελευταία περίοδο, έχει απαρνηθεί την οικογένεια του αφοσιωμένος σε έναν αγώνα ταχύτητας για τον περιορισμό εξάπλωσης του Κορωνοϊού στη χώρα μας.
Δικαίως λοιπόν ευσταθεί η άποψη πως ο Σωτήρης Τσιόδρας αποτελεί έναν καθρέφτη ιδανικών αξιών στον οποίο η κοινωνία κοιτάζει και βλέπει το είδωλο της εικόνας του ηθικού και αψεγάδιαστου προτύπου που θα ήθελε αλλά και θα πρέπει να ακολουθήσει.
Στη σκοτοδίνη που προκαλείται από την παρακολούθηση του φαινομένου ανέλκυσης μετρίων και ανίκανων να στελεχώσουν θέσεις – κλειδιά της δημόσιας ζωής, ο Σωτήρης Τσιόδρας αποτελεί ένα φάρο αξιών διαπαιδαγώγησης για τα παιδιά μας.

Βεβαίως η αγιοποίηση οποιουδήποτε προσώπου δεν αποτελεί άλλοθι αλλά ούτε και ενδεδειγμένη διαδικασία αξιολόγησης για το σύνολο των πεπραγμένων του. Αυτό ήταν άλλωστε και το βασικό κίνητρο της λεπτομερούς καταγραφής που επιχειρήθηκε συγκεκριμένων συμπεριφορών και ενεργειών του Σωτήρη Τσιόδρα.  Τα αποτελέσματα των ενεργειών αυτών και η αύρα της εν γένει παρουσίας του συνδέθηκαν αναπόφευκτα με τον κώδικα ανθρωπίνων αξιών καθώς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητας του εν λόγω προσώπου.

Παρόλα αυτά, δεν πρέπει να παραληφθεί πως ο Σωτήρης Τσιόδρας είναι άνθρωπος. Συνεπώς και λάθη τον βαραίνουν και αδυναμίες, όπως όλους. Αλλά επί της ουσίας, αυτός είναι και ο λόγος που θα πρέπει να αισιοδοξούμε για την εικόνα του δημόσιου βίου στη χώρα μας, τα επόμενα χρόνια. Γιατί εμφανίστηκε στα πράγματα ένας ακόμα δημόσιος λειτουργός, που πάνω από απ’ όλα είναι ΑΝΘΡΩΠΟΣ.   

Γιάννης Γερ. Ζαπάντης

Σχόλια